استقرار عدالت و از بين بردن ظلم، خصوصيّت مهدي موعود(عج)


 





 
همه ي بشريّت متديّن، منتظر مصلح است و همه ي مسلمين، منتظر مهدي موعودند و خصوصيّت مهدي موعود(عج) در نظر مسلمانان اين است که: يملأ الله به الارض قسطا و عدلا کما ملئت ظلما و جورا » (1) عدل و داد، استقرار عدالت در جامعه، از بين بردن ظلم از سطح زمين، خصوصيت مهدي موعود است. اسلامي که در آن، تلاش براي عدالت و مبارزه با ظلم نباشد، چه طور مي تواند اسلام باشد و بشريّت به سمت آن حرکت کند؟ بشر به سمت آن چيزي حرکت مي کند که مظهر آن، وجود مقدّس مهدي (عج)باشد و او کسي است که در احاديث متواتر وارد شده که دنيا را از عدل و داد پر مي کند و ظلم را ريشه کن مي سازد (2)

تا عدالت مستقر نشود، بشريت خواهد ناليد
 

اين بدبختي هايي که شما مي بينيد روي زمين را فراگرفته است و در زيارت ها و آثار مربوط به وليّ عصر(ارواحنا لتراب مقدمه الفداء)آمده است: «کما ملئت ظلما و جورا» (3)؛ زمين در تمام دوره هاي تاريخ، پُر از ظلم و جور شده است و مي شود و آن بزرگوار مي آيد، همه ي زمين را از قسط و عدل پر مي کند، اين ظلم و جور روي زمين، بر اثر چيست؟ بر اثر نبود يا کمبود انسان صالح، بر اثر سروري و خدايگاني انسانهاي ناصالح.
دنيا امروز از چه مي نالد؟پاسخش روشن است. دنيا امروز از تبعيض مي نالد، از محروميتهاي تحميل شده بر انسانها مي نالد، از تحقيرانسان مي نالد، ازپرشدن فضا از گند غرور متکبرانه ي قشري خاصّ در عالم مي نالد. بشريّت، در فشار اين حوادث تلخ است. پنج هزار سال پيش، دنيا از چه مي ناليد؟ آيا از نداشتن هواپيما مي ناليد؟ از نداشتن کامپيوتر مي ناليد؟ مگر کامپيوتر، کسي را سعادتمند مي کند؟ پنج هزار سال پيش هم دنيا از همين تبعيضها و ظلمها و از همين تحقير جوهر انسانيّت و سلطه نامردمان برزندگي و سرنوشت انسانها مي ناليد.
تا وقتي که عدالت و دين خالص و ناب بر دنيا مستقر نشود، بشريّت هميشه از همان چيزها مي نالد؛ و الاّ بشريت نمي تواند بگويد، آن روزي که قطار برقي و جت نداشتيم، بدبخت بودم؛ امروز که اينها را دارم، خوشبختم. آيا امروز بشريّت خوشبخت است؟آيا امروز انسان مظلوم در دنيا در اکثريّت نيست؟آيا امروز يک مجموعه ي تبهکار- که در عالم، در اقليت مطلقند-بر سرنوشت انسانها حکومت نمي کنند؟ همين حرفها در هميشه ي تاريخ بوده و اين، آن سرشت دگرگوني ناپذير انسان است. گوهر انسانيّت، هميشه يک گوهر است و همواره در مقابل يک جريان فاسد ايستاده است (4)

بشر بيش از هر چيز، از بيدادگري رنج مي برد
 

عزيزان من، تلاش ما حکومت حق و عدل است؛ تلاش براي ايجاد عدالت است. شايد در اسلام در مورد مسايل اجتماعي، هيچ چيز به قدر عدالت، مورد توجّه قرار نگرفته است. شما ببينيد در مورد ظهور حضرت بقية الله الاعظم(عج)در بيشتر روايات و ادعيه و زياراتي که درباره ي آن بزرگوار است و اسمي از آن بزرگوار است، به دنبال مسأله ي ظهور و قيام آن حضرت، «يملأ الله الارض قسطاً و عدلاً» هست. خدا به وسيله ي او، زمين را پر از قسط وعدل مي کند. البتّه خدا به وسيله ي امام زمان، زمين را از دين خودش هم پر مي کند؛ امّا آن چيزي که در دعا و زيارت و روايت گفته مي شود، «يملأ الارض به الدين، دين الحق» نيست-مگر در بعضي از جاها که تعبيراتي هست - متعلق «يملأ »، قسط و عدل، عدالت، دادگري و انصاف است. چرا؟ چون بشربيشتر از همه چيز، از ظلم و بيدادگري رنج مي برد. اين حکومت در راه عدالت حرکت کرده و در راه عدالت هم حرکت مي کند؛ قوامش هم به عدالت است.
دشمناني که با اين حکومت مخالفند، با عدالت و با حقيقت مخالفند. آيا اين بي عدالتي نيست که همه ي ملت هاي دنيا مجبور باشند از منافع خودشان براي خاطر منافع ابرقدرت ها بگذرند؟!کدام بي عدالتي از اين بالاتر! اين بي عدالتي نيست که دستگاههاي تبليغاتي آمريکا، گاهي صدها، گاهي دهها- غالباً حدود صد و دويست -ناو جنگي امريکايي را در خليج فارس، که در هزارها فرسنگ دورتر از محلّ خودشان مستقرّ است، نديده مي گيرند! آن وقت اگر جمهوري اسلامي، براي دفاع و حفظ مرزهاي خود به عنوان يک حکومت، چند ناو جنگي داشته باشد، فريادشان بلند مي شود که اين ناوهاي جنگي براي تهديد همسايگان است! آيا در دنيا، از اين بي عدالتي!بيشتر مي شود
ببينيد دنيا چه قدراسير بي عدالتي است و چه قدر دنيا از ظلم و جور پرشده است! حکومت اسلامي با اين چيزها مخالف است. مي خواهد با اين چيزها مقابله بکند. براي همين است که شعار حکومت اسلامي از ساعت اوّل، مقابله ي با زورگوييها و قلدريها و گردن کلفتيها بود. البتّه معلوم است که وقتي حکومت يا ملّتي، عليه قلدري حرف بزند. چه کسي بيشتر از همه ناراحت مي شود؟ آن که از همه قلدرتر است! وقتي عليه بي عدالتي حرف بزنند، چه کسي بيشتر از همه بدش مي آيد؟ آن که از همه ظالمتراست!وقتي عليه غارتگري حرف بزنند، آن کسي که بيشتر از همه ناراحت مي شود که از همه غارتگر است! يعني کي؟ يعني حکومت امريکا! و از همه قلدرتر، غارتگرتر و ظالمتر و از همه، از عدالت دورتر است، لذا دشمن اصلي ما شد! تشکيل اين دشمني از اول، اين طوري شد
جمهوري اسلامي با بي عدالتي، با فساد، با دخالت در امور ديگران، با تجاوز و ظلم کردن به ملّت ها مخالف بود؛ شعار مي داد و فرياد مي کشيد. مظهر همه اين ها کيست؟ حکومت قلدر امريکا! آن هفته ي قبل (5) روز دربست، در اختيار امريکاييها بوده است و حالا دربست، عليه مطامع و افزون طلبي هاي آنهاست!طبعاً آنها ناراحتند و از اين قضيه بدشان ي آيد؛ فشارمي آورند. ، توطئه، مکاري و خباثت مي کنند؛ دروغ مي گويند، !تبليغات غلط و کارهاي بچه گانه و احمقانه مي کنند!
آنها اطراف دنيا راه مي افتند و به هر کشور کوچک و دور افتاده اي که با جمهوري اسلامي ارتباط دارد، مي روند و حرف مي زدند و تماس مي گيرند که بياييد و رابطه ي خود را قطع کنيد؛ رابطه ي خود را ضعيف کنيد؛ اين معامله را به هم بزنيد. دايم مشغول اين کارها هستند! الان چند سال است که امريکاييها مشغول اين کارها هستند؛ بخصوص اين دولتي که الان سر کار است!(6)

پي‌نوشت‌ها:
 

1-بحارالانوار، ج51، ص12.
2-حديث ولايت، ج3، ص305-306.
3-بحار الانوار، ج27، ص119.
4- حديث ولايت، ج6، ص100-101.
5-منظور از هفته قبل، خطبه قبلي معظمٌ له در نماز جمعه است.
6-خطبه هاي نماز جمعه تهران 1375/11/12.
 

منبع :
شخصيت و سيره ي معصومين(علیهم السلام)در نگاه رهبر انقلاب اسلامي(جلد 7)
( شخصیت و سیره امام زمان (علیه السلام))
،ناشر موسسه فرهنگي قدر ولايت - 1383